Daar ben ik dan! - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bart Welzenis - WaarBenJij.nu Daar ben ik dan! - Reisverslag uit Porto, Portugal van Bart Welzenis - WaarBenJij.nu

Daar ben ik dan!

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 Februari 2013 | Portugal, Porto

Ken je dat gevoel? Dat je ergens heel graag aan wil beginnen, maar dat de zenuwen je van binnen op eten? Ik wel intussen! (En met mij waarschijnlijk al die wereldreizigers). Gisteren met een mix van vreugde en verdriet door de douane heen gegaan. Op naar Lissabon om vanuit daar het vliegtuig naar het zonnige Porto te nemen. In het vliegtuig moest ik eerst zien te overleven naast twee zakenmannen. Ik weet nu ALLES over een nieuw product tegen hoofdpijn. Alleen de naam niet. Van Lissabon naar Porto zat ik naast een iets te dikke Portugees die van deo nog nooit had gehoord, dus dat was ook lachen.

Zei ik net goed weer? Nou, het was grafweer! REGEN! En niet zo'n beetje; zo hard had ik het in tijden niet meer gezien. Dus ja, wrijf het er maar in met m'n 'goede weer'. Gelukkig vond ik een aardige taxichauffeur die mij naar mijn nieuwe kamer zou brengen. We hebben een half uur gediscussieerd over politiek. Tenminste, dat wil zeggen dat hij maar bleef praten en ik maar 'sim' en 'ok' bleef zeggen. Bij nader inzien ging het misschien helemaal niet over politiek...
Op de Rua Dom João IV 617 werd ik hartelijk ontvangen door mijn huisgenoten. Koffertje naar boven en uitpakken maar. Het eerste kaartje van opa en oma lag ook al klaar! Het is een fijne kamer. Lekker ruim. Twee gebreken: gehorig als de pest (de niesbuien van je huisgenoot twee verdiepingen hoger zijn hoorbaar; om over de nachtelijke praktijken nog maar te zwijgen) en de douche is na twee minuten ijs- en ijskoud. Ik ga dus behalve Portugees ook maar eens leren sneldouchen.

Vanmorgen had ik een kennismaking met de andere internationale studenten. Naast een rondleiding door de campus, zijn we ook wezen port-proeven in een van de beste porthuizen langs de Douro. Alcohol voor 12:00; hier kan het allemaal! Leuke groep mensen, als het goed is gaan we vanavond ook nog uit met z'n allen. Ben benieuwd of ik dat haal... Ik vind Porto bij nacht eng met z'n zwervers.
Verder heb ik ook mijn rooster gekregen voor het komende semester. Omdat ik Nederlands was besloot de univ dat ik waarschijnlijk moeite zal hebben met Portugees, dus hebben ze mij in een intensieve klas neer gezet. 5 ochtenden per week. Dat sluit vooral heel mooi aan op mijn rooster van maandag (18:00-23:00) en woensdag (17:30-21:00). Oh wacht.
Ik ga binnen de master wel vijf enorm interessante vakken tegemoet, namelijk Democracy and Justice, Portuguese Colonial History, Theories of Sustained Development, Mediterranean Space en Iberian-American Studies (ze weigeren hier 'Latin' te gebruiken). Vanaf maandag beginnen we, dus eerst zondag nog even lekker niets. En de zon schijnt nu. Ha!

  • 02 Februari 2013 - 17:46

    Nelleke Bak:

    Hoi Bart,
    Wat een ervaringen de eerste dag en nacht ! Leuk voor je dat je al veel mensen ontmoet hebt en je studie snel begint. Vijf ochtenden taalcursus lijkt me behoorlijk heftig. Maar ja, dan spreek je ook snel de taal, dat is wel fijn.
    Geniet morgen van de zon !
    groet
    Nelleke

  • 02 Februari 2013 - 18:52

    Nicole Raats:

    Straf programma hoor, zou morgen nog even relaxen met een portje of biertje. Heb je nog wel tijd voor Fysio denk je? Leuk dat je meteen contact hebt met studie/huisgenoten. Je Leidse leven gaat vast naadloos over in t Portese leven. Veel succes, groet Ncole

  • 02 Februari 2013 - 19:49

    Renate:

    wat een mooi verhaal! en, lees ik dat nou goed: "omdat ik Nederlands was" zeg je nu al je roots vaarwel? ;)

  • 03 Februari 2013 - 06:42

    Zamarah:

    Hallo Bart,

    Fijn dat je goed bent aangekomen in Porto.
    En leuk dat je hartelijk bent ontvangen door je huisgenoten .
    Veel plezier en succes verder

    Groetjes van Zamarah

  • 04 Februari 2013 - 09:51

    Opa En Oma:


    Wij zijn blij dat je goed aangekomen bent en dat alles goed is gegaan.
    Verder veel geluk met je studie genoten en je studie jaren.

    Opa en Oma

  • 09 Februari 2013 - 16:11

    Opa En Oma:

    Hoi Bart wat kan jij een lange brief schrijven.Als je aan het einde van die twee jaar nog
    zo lange brief schrijft dan vind ik het knap.Ik ben niet zo.n schrijver.O,ja ik weet dat je
    niet zo sport fannaat bent en al helemaal niet van voetballen houdt,maar ik wil je vragen
    of soms vlak bij het stadion van FC Porto woont of daar in de buurt,en zijn er ook
    bezienswaardig heden.Tot de volgende brief.Het ga je goed en pas goed op je zelf.

    Groetjes Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 22 Jan. 2013
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 14505

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 30 Januari 2015

Porto

03 November 2014 - 07 Januari 2015

Argentinië, Chile, and Washington D.C.

Landen bezocht: